donderdag 1 september 2011

Lekkere quiches

Vandaag was een drukke dag bij mij op het werk. Ik werk in een Spar bij ons in het dorp. Een heel gezellige winkel waar iedereen mekaar nog kent. Er valt altijd wel iets te beleven. Het is goed dat er nog van die buurtwinkels zijn want zo praten de mensen nog met mekaar.
Als er pas geleverd is hebben we onze handen goed vol.
In het begin van de maand zit het nieuwe kookboekje van Spar er altijd bij. Ik kijk er altijd naar uit omdat er zoveel lekkere receptjes in staan.


Ze zijn altijd heel gemakkelijk uitgelegd en alle ingredienten zijn natuurlijk bij Spar te vinden dus dat maakt het nog gemakkelijker. Vandaag toen ik de nieuwe "kook" eens doornam viel mijn oog op een quiche met broccoli, champignons en spekjes. En omdat ik heel erg van quiches hou ga ik deze zeker uitproberen :
 Hij ziet er heerlijk uit !
Ik laat jullie even mee genieten :

Nodig :
2 verpakkingen kruimeldeeg
1 kg broccoli
300 gr Spar gerookte spekreepjes
350 gr champignons
6 Spar eieren
4 dl Spar room
100 gr Spar gratinmix
nootmuskaat
cayennepeper
zout
zwarte peper
Spar boter

Bereiding :
Oven verwarmen op 180 graden.
De broccoli in roosjes snijden en beetgaar koken in gezouten water.
Bak de spekreepje krokant en bak de champignons in plakjes goudbruin in de hete boter
en kruid met peper en zout.
Bedek twee taartvormen met het deeg, prik er met een vork in
en bak ze eventjes blind gedurende 10 minuutjes.
(alleen het taartdeeg bakken in de vorm met bak-erwtjes erop zodat het deeg niet omhoog komt door de hitte omdat het niet gevuld is. Op deze manier kan het deeg nadien ook onder de vulling de kans krijgen om krokanter te worden.)
Schik daarna alles op de taartbodems en kruid met de cayenne peper.
Klop nu de eieren los met de room en kruid met peper en zout. Giet dit mengsel in de taarten.
Bak de quiches goudbruin en gaar in 40 minuten.

Als ik quiches maak dan serveer ik ze altijd met een lekker slaatje en een vinaigrette.
Je kan bij een quiche je fantasie laten werken en alle restjes ook opgebruiken in de keuken.
Het is eigenlijk altijd de boden en het eimengsel dat je nodig hebt. De vulling doe je naar eigen smaak.
Je zal ze zien smullen allemaal !
Smakelijk !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten